24.12.09

Jesus har förstört våra liv.
Ja, det är sant.
Utan honom hade det inte funnits någon jul.
Utan honom hade denna hysteri aldrig startat.
Det som får människor att känna ångest, till och med ta sina liv.
Visst, kommersiella krafter har ju självklart förvrängt bilden av den kristna julen.
MEN ÄNDÅ.
Utan Jebus Jesus son of Adam and Mary, Kristus -- ingen jul.
Ingen jul - ingen ångest, fylla, våld, död.
Visst, jag tänker också på mina nära och kära idag. De som dött.
Hur tacksam jag är för att jag lever etc etc etc.
Jesus har förstört våra liv, och jag kommer ALDRIG förlåta honom.

Det där med att få en man i julklapp verkade ett tag i går nästan vara sant.
OM jag varit 25. Då hade jag blivit slukad med hull och hår. Tydligen.
Så i år önskar jag mig istället tre års livserfarenhet och en annan siffra i passet.
...Snälla Tomten, ge mig ålder och visdom...
Annars känner jag mig spottad i ansiktet av livet igen.
Kissad på efter att jag blivit relationsnedslagen.
Jesus har förstört våra liv.
Jesus (och min ålder) har förstört våra liv!

Jag säger Hej, och på återseende
(Ett God Jul vore att spotta i glaset, och jag är inte den som spottar i glaset)
(Nej, mitt liv är inte så hemskt. Jag kommer ha det trevligt idag. Faktiskt.)

No comments: