26.11.08

Idag känner jag mig något piggare; sov till 13. Känner mig ändå trött nu, vilket är bra.
Heroes säsong 3 är verkligen jätterörigt men åh vad det är underbart bra!
Träffade Karpo idag, åt på Chokladkoppen och pratade med en osttant på gamla stans julmarknad som redan börjat. Dagens fråga är: Varför börjar man spela jullåtar i butiker innan första advent?
Har snön fått folk att tro att det är jul redan?
Nu följer tre-fyra veckor med konstant spelandes av Peter Jöbacks julskiva och "Julen är här" i varje butik som måste visa att julen är den finaste tiden på året. Suck på det.
Julen har spelat ut sin rätt lite för mig, i alla fall ur ett materialistiskt synsätt.
Sedan Marcus (systers pojkvän) mamma dog förra året i början på december har julen liksom fått en annan betydelse. Det är viktigare att vara med nära och kära, så som det bör vara (även om man bråkar konstant i en vecka när man är hemma alla samtidigt så är det ändå mysigt, jag gillar det på ett konstigt sätt).
Julmaten spelar knappt någon roll heller. Bara jag får julskinka på vörtbröd, julmust, pepparkakor med starka ostar och någon sillbit är jag nöjd.
Förra året fick jag för mig att jag skulle börja bojkotta julen och ställa mig i ett soppkök som för att känna sig mer medmänsklig. Det känns som en sådan grej som vissa tänker på men som man aldrig gör till en realitet. Det vore minst sagt främmande, och jag skulle troligtvis stå och gråta där jag stod och serverade. Liksom för att känna mig som en hemsk människa som inte uppskattar det lilla. Hur viktigt var det att jag köpte mig ett par nya superslimmade vardagsjeans från Cheap Monday idag EGENTLIGEN?

No comments: