22.10.07

Costa Mesa, OC, CA: (sammanfattning av tre första dagarna)
Anlände i lördags kväll vid 19-tiden.
Blev hämtade på LAX av Hanna och Damia.
Lördag kväll bestod av ganska sen middag på hotellet och sen stupa i säng på rummet.


Söndag = Huntington Beach. Stränderna här är amazing. Huntington Beach har en känd pir som vi naturligvis vandrade på.
Jag lyckades bränna mig (självklart) av att vara ute i solen hela dagen utan solskydd. Fick fina märken av mitt linne (jag använder nästan aldrig linnen egentligen, och kommer nog aldrig mer att använda ett linne igen. Jag hatar linnen!)
Kvällen ägnades åt att åka vi till Irvine Spectrum, ett shopping center någon mil från hotellet.
Helt ok ställe, dock relativt litet mot dagens möte; South Coast Plaza



Måndag = South Coast Plaza är USA's näst största Mall/Shopping Center. Butiker alltifrån Jimmy Choo, Louis Vuitton, Marc Jacobs, Chanel, Sears, H&M, Zara, Victoria's Secret osv osv osv. De flesta märken värda namnet fanns på stället, plus andra budget affärer.
AMAZING! är rätt ord för stället.

NK, släng dig i väggen [gånger] 81618756 tusen.


Jag insåg även hysterin med hur mycket jag vill konsumera. Jag har ändå lyckats skrapa ihop mer pengar än jag trodde skulle vara möjligt innan resan, men känner ändå att jag har väldigt lite pengar om man ser till utbudet av affärer som ändå existerar. På något sätt tänkte jag innan att: "äsch, SÅ dyrt kan ju inte alla fina märken vara". Men nu inser jag hur hysteriskt mycket pengar en liten ful väska från Louis Vuitton kostar. Det är helt sinnesjukt stört, med tanke på hur fula väskorna är.
Jag har dock sett en hel del väldigt snygga kläder som är svindyra. Var inne på Barney's och hittade en jacka för dryga 3000 som jag troligtvis kommer köpa, en annan jacka från Prada för $ 450, vilket är cirka 4500 kr. Prada-jackan är sjukt snygg, men självklart totalt för dyr för mig.

Jag har länge velat ha en digital systemkamera, och självklart hittade jag Canon EOS för cirka 6000 kr (halva priset ungefär mot hemma), men jag har inte direkt råd att köpa en sådan. Eller det skulle jag ha om jag verkligen vill ha det över allt annat. Men jag shoppar hellre en massa kläder än att köpa en kamera just nu. Jag ska troligtvis köpa en digitalkamera istället för 1200 ungefär (också halva priset mot hemma).

Det som är intressant med USA är ändå hur trevliga människorna är, hur billigt det är på vissa ställen, och hur mycket mat man får på sina portioner.
Och för att besvara en vanlig fråga (?), Jag har faktiskt ännu inte sett någon sjukligt obese människa här. Jag är själv förvånad. Eller jo, jag har sett 3 stycken som har varit riktigt tjocka, men jag förväntade mig att se många fler. Sunny Cali' är nog inte fetmans hemtrakter direkt.

Imorgon blir det Lakers-match inne i Los Angeles. Även fast jag aldrig varit riktigt intresserad av basket så ska det bli häftigt att göra något riktigt amerikanskt.
Jag ska nog köpa mig en Lakers-keps bara för att också...


(btw så brinner halva södra Kalifornien också, det luktar brandrök och kommer nog fortsätta att göra i några veckor till säger folk. Men ingen eld är nära oss, än.)

1 comment:

Anonymous said...

För att se fetma bör du söka dig till hamburgeresturanger. Min visit på Burger King för ett par år sedan har jag inte glömt, lär inte göra det heller.